Uusi Mediayhteiskunta-teos piirtää kuvan median totaalisesti läpäisemästä yhteiskunnasta

Screenshot

Vastapaino

Miten alustatalous ja datakapitalismi muuttavat arkeamme? Mitä on huomiotalous? Miten influensserit käyttävät valtaa? Mikä on synteettinen media?

Näihin kysymyksiin vastaavat professori ja visuaalisen ajattelun valmentaja Janne Seppänen ja Helsingin yliopiston viestinnän professori Esa Väliverronen täysin uudistetussa Mediayhteiskunta-teoksessaan.

Vuonna 2012 ilmestynyt Mediayhteiskunnan ensimmäinen laitos piirsi ajankohtaisen kuvan yhteiskunnasta, joka on monin tavoin riippuvainen mediasta. Täysin uudistettu teos ilmestyy nyt alaotsikolla ”Viestintä ja valta huomiotaloudessa”. Se luo sosiologisen katseen median ja viestinnän rooliin yhteiskunnassa.

Tekijöiden mukaan teos piti uudistaa perinpohjaisesti, koska mediamaisema on muuttunut radikaalisti kymmenen viime vuoden aikana.

”Myös suhtautuminen sosiaalisen median alustoihin on – perustellusti – paljon kriittisempi kuin 2010-luvun taitteessa, jolloin edellinen kirja kirjoitettiin. Samalla kysymykset siitä, kuka käyttää valtaa ja miten, ovat osittain erilaisia”, Esa Väliverronen ja Janne Seppänen sanovat.

”Emme ole pelkästään päivittäneet viime aikojen muutoksia, vaan olemme myös palanneet sosiologian ja mediateorian klassikoihin. Tulkitsemme näitä muutoksia mediahistorian näkökulmasta.”

Tekijöiden mukaan yksi suurimmista muutoksista on alustayhtiöiden nouseminen merkittäviksi yhteiskunnallisen vallan käyttäjiksi.

”Ne tietävät meistä usein enemmän kuin me itse. Kaikki julkisuudessa toimivat joutuvat myös taiteilemaan huomiotalouden algoritmien ohjaamassa kulttuurissa.”

Mediayhteiskunta tarkastelee muun muassa uusia digitaalisen valvonnan muotoja ja tunteiden roolia median vallankäytössä. Huomio kiinnittyy myös ajan tiivistymiseen, fyysisten ja digitaalisten tilojen muutoksiin sekä julkisuuden uusiin verkostoihin. Viestintä hahmottuu niin vuorovaikutuksen, talouden kuin vallankäytön näkökulmista. Kirja pohtii myös huomiotalouden logiikkaa ja mainonnan muuttumista osin näkymättömäksi, mutta kaikkialle levittäytyväksi promootiokulttuuriksi.

Kirja sopii kaikille viestinnästä, mediasta ja vallankäytöstä kiinnostuneille. Siinä on paljon käytännön esimerkkejä ja käsitteitä julkisuuden, huomiotalouden mekanismien, tunteiden roolin ja vaikkapa somevaikuttajien toiminnan analyysiin.

Kirjan julkistustilaisuus pidetään tiistaina 12. marraskuuta kello 16.30 Helsingin Rosebud Sivullisessa, Kaisa-talo, Kaisaniemenkatu 5. Tekijöitä haastattelee toimittaja Sonja Saarikoski.

Janne Seppänen & Esa Väliverronen: Mediayhteiskunta. Vastapaino 2024, 320 s.

Suunnittelu ja toteutus: DevNet Oy