Kari Karjalainen
Uutislähde 12.02.2021. 15:01:45
Kari Karjalainen kertoo, että alunperin koko idea kirjoittaa oppikirja trumpetinsoitosta ja sen opettamisesta pyöri päässäni jo 1980-luvulla. Kehittelin sitä rauhassa ja odotin, että kokemusta ja tietoa kertyy vuosikymmenien varrelta.
Aloitin Lahden konservatoriossa 1.1.1977 trumpetinsoiton opettamisen opintojen ollessa vielä kesken Sibelius-Akatemiassa, jossa opiskelin kahta oppiainetta, trumpetinsoittoa ja sävellystä.
Ajatus kirjoittamisesta kypsyi 2000-luvun alussa ja päätin laittaa kaiken osaamiseni ja kokemukseni kansien väliin. Ensimmäisenä kirjoitin kirjan intonaatiosta, koska perehdyin siihen jo opintojeni aikana 70-luvulla. Olin kerännyt matkan varrella runsaasti aineistoa intonaatiosta, jota löytyikin musiikkiliikkeistä eri puolilta Eurooppaa ollessani konserttikiertueilla.
Yhtä aikaa Trumpettikirjojen kanssa kirjoitin kirjan Sovittaminen, johdatus ammattimaiseen sovittamiseen, soitintamiseen ja orkestraatioon, tämän julkaisin 2014.
Kaikki vaskikirjat on tarkoitettu pienille aloittelijoille ja harrastelijoille, jotka haluavat selvittää vaskisoittamiseen liittyviä ongelmia ja niiden ratkaisuja. Pidemmälle ehtineille soittajille tarjoavat seuraavat kirjat riittävästi haasteita.
Trumpettikirjat 1, 2 ja 3 julkaisin 2011-2015 välisenä aikana. Samalla syntyi ajatus kirjoittaa jokaiselle vaskisoittimelle oman kirjansa ja kysyä mukaan sopiva yhteistyökumppani. Vaskisoittimien perusperiaate on hyvin samankaltainen. Huulet täytyy saada värähtelemään suukappaleessa puhalluksen voimalla. Putkien pituus ja laajuus vaihtelee soittimittain, mutta vaskisoittajat soittavat vain ja ainoastaan yläsäveliä. Jokaisen vaskisoittajian äänilähde on soittaja itse. Soittimien välillä on paljon eroja ja siihen tarvitaan asiantuntija jokaisen soittimen kohdalla.
Trumpettikirjoista saatua pohjaideaa käytimme Tanja Karjalaisen kanssa myös ensimmäisessä Pasuuna-kirjassa, joka ilmestyi 2014. Kollegamme Teppo Alestalo, Antti Autio ja Nadja Demnati antoivat erinomaisia ja asiantuntevia arvioita ja ohjeita. Painos myytiin loppuun ja jouduin myymään ”eioota”, Tanjan ansiota on, että ryhdyin kirjoittamaan uudestaan Pasuunakirjoja.
Otimme uudenlaisen vinkkelin asiaan. Kävimme usein keskusteluja siitä, miten saadaan alkeisopetuksen haasteet helposti ymmärrettäväksi. Koska pienellä soittajalla on käden pituus pasuunansoittamiseen lyhyt, täytyi kehitellä sopivia sävelmiä ja harjoituksia, jotka toimivat kolmella ensimmäisellä vedolla.
Pasuunakirja 1:ssä on paljon harjoituksia äänen tuottamiseen ja kehittämiseen. Lisäksi kirjassa on paljon pieniä sävellyksiä, joita pieni soittaja voi esittää erilaisissa tilaisuuksissa. Kirjassa on sävellyksiin laitettu helpot sointumerkit, josta opettaja voi säestää oppilasta. Kirjan lopussa on sävellyksiä pasuunalle ja pianolle, joissa on ”konserttikelpoiset” säestykset pianolle. Mukana on myös runsaasti joulumusiikia.
Pasuunakirja 2 jatkaa siitä mihin edellinen kirja päättyi. Loput sävellajit käydään läpi etydeineen ja tutustutaan monimutkaisempiin rytmeihin. Tutustutaan tenori- ja alttoavaimeen erilaisin harjoituksin ja etydein. Legatosoiton perusperiaate käydään huolella läpi ja siihen on kehitelty sopivia harjoituksia.
Kirjassa on myös uudempaa musiikkia ja tutustutaan atonaaliseen musiikkiin. Sävellyksiä pasuunalle ja pianolle renessanssista aina uuteen musiikkiin on myös runsaasti.
Sitten tärkein asia miksi olemme kirjoittaneet Pasuunakirjat. Kirjat ovat tarkoitettu myös opettajalle ”käsikirjaksi” opetustilanteeseen. Varsinkin pedagogiikan opiskelijat tarvitsevat kättä pidempää. Kaikissa vaskikirjoissa on selitetty perusteellisesti ja yksinkertaisesti, selkeällä suomen kielellä, kuinka vaskisoittimet toimivat. Toki asiat voidaan esittää monella tapaa, mutta kirjoissa on selkeät lähtökohdat kuinka vaskisoitinta tulee harjoitella ja taitoa kehittää.
Seuraavaksi kirjoitamme Tanjan kanssa Baritonikirjat 1 ja 2. Tuubakirja on tarkoitus myös kirjoittaa, mukaan siihen olemme pyytäneet Mikko Marttilan ja Aleksi Saraskarin asiantuntijoiksi. Käyrätorvikirjat kirjoitan yhdessä Jouni Suurosen kanssa, hän on Tampere Filharmonian käyrätorven soittaja sekä erinomainen pedagogi. Uusien Baritoni- ja Tuubakirjojen on tarkoitus olla elokuussa 2021 ostettavissa Ostinato nuottikaupasta, F-Musiikista ja Kari Karjalainen Music Oy:n sivujen kautta. Käyrätorvikirjojen aikataulu on joulukuussa 2021.
Kari Karjalainen teki Diplomin trumpetinsoitossa Sibelius-Akatemiassa 1981 opettajanaan Erkki Karjalainen. Hän on esiintynyt laajasti solistina ja kamarimuusikkona. Yhteistyössä urkutaiteilija Kalevi Kiviniemen kanssa on syntynyt neljä CD-levyä. Kari Karjalainen on opiskellut Sibelius-Akatemiassa myös sävellystä ja musiikinteoriaa opettajinaan Erik Bergman ja Einar Englund. Sävellystuotanto on pääasiassa kamarimusiikkia, mutta tuotannossa on myös laajoja orkesteriteoksia, mm. Konsertto orkesterille ja Sarja puhallinorkesterille. Vuodesta 1977 hän toimi Lahden konservatorion trumpetinsoiton opettajana, vuodesta 1985 trumpetinsoiton lehtorina. Työn ohessa ja nyttemmin eläkepäivinään hän kirjoittaa oppikirjoja vaskisoittimille.