Hyvinvointialueen toiminta voi vaarantaa asiakkaan oikeusturvan

Kuluttajaliitto ry

Kuluttajaliitto kritisoi Varsinais-Suomen hyvinvointialueen (Varha) toimintaa ja muistuttaa viranomaisten vastuusta tapauksissa, joissa jopa huomattavalla viiveellä lähetetyt laskut perintätoimineen voivat vaarantaa palvelun käyttäjän toimeentulon. Kuluttajaliitto ohjeistaa kohtuuttomia laskuja saaneet selvittämään mahdollisuutensa saada laskuja alennettua tai jätetyksi perimättä.

Varsinais-Suomen hyvinvointialueelta (Varha) tulee perintäkirjeitä maksamattomista laskuista, joita asiakkaat eivät välttämättä ole edes saaneet, uutisoi YLE. Laskuilla on niin sosiaali-, kuin terveydenhuollonkin maksuja ja summat voivat olla jopa tuhansia euroja. Julkisella vallalla, kuten hyvinvointialueella, on velvollisuus turvata riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut. Tämä ei kuitenkaan voi toteutua, mikäli palvelujen käyttämiseen ei ole varaa. Sitä varten on säädetty asiakasmaksulaki.

”Asiakasmaksulaki edellyttää, että hyvinvointialue antaa asiakkaalle ilman erillistä pyyntöä laskun, joka sisältää tarkat tiedot siitä, mitä lasku koskee”, muistuttaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. Tämä on tärkeää asiakkaan oikeusturvan kannalta, sillä asiakkaalla on oikeus vaatia oikaisua, pyytää maksujärjestelyjä, hyödyntää maksukattoa ja saada tietoa asiakasmaksun mahdollisesta alentamisesta tai perimättä jättämisestä.

Terveydenhuollon asiakkaan maksukykyä suojaavat maksukatto ja tiettyjä maksuja koskeva asiakasmaksulainmukainen hyvinvointialueen mahdollisuus tai velvollisuus jättää maksu perimättä tai alentaa sitä henkilön toimeentulon vaarantuessa.

”Jos Varhalta olisi tullut lasku, jonka maksaminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista, olisi voinut olla mahdollista saada maksu alennettua tai kokonaan mitätöityä”, toteaa Beurling-Pomoell. Mahdollisuus koskee esimerkiksi sosiaalihuollon maksuja, kuten ympärivuorokautisen palveluasumisen maksuja. ”Jos nyt saa ensimmäistä kertaa tiedon tällaisesta maksusta, kannattaa olla yhteydessä Varhaan maksun alentamiseksi tai perimättä jättämiseksi.”

Hallintolaki puolestaan velvoittaa viivytyksettömään asian käsittelyyn ja asiakkaalla on oikeus odottaa, että näin todella tapahtuu. ”Laskujen lähettäminen tällaisella viiveellä ei voi tarkoittaa hyvää hallintoa. Vasta vuosien päästä ja suoraan perintätoimistosta tulevien laskujen summat ovat voineet kasvaa hyvin suuriksi”, huomauttaa Beurling-Pomoell.

Kuluttajaliitto vetoaa lisäksi Varhaan, että maksukaton täyttymistä koskevien vaatimusten esittämisen määräaikaa arvioitaessa otettaisiin huomioon alkuperäisen, saamatta jääneen laskun sijaan nyt saadut laskut, jotta asiakkaat voivat aidosti hyödyntää maksukattoa vuoden 2023 maksujen osalta. Tämä olisi tärkeää erityisesti terveydenhuollon tasasuuruisten maksujen kannalta, joita asiakasmaksulain alentamismahdollisuus ei koske.

Suunnittelu ja toteutus: DevNet Oy