Pääministeri Orpon hallitusohjelmaan on kirjattu, että hallituskauden aikana luodaan sähköpotkulautailua ja muuta mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä, minkä lisäksi annetaan kaupungeille ja kunnille työkaluja mikroliikkumisen hallintaan.
– Jokainen ymmärtää, että sähköpotkulautailuonnettomuudet on saatava vähenemään. Vaikka meillä on jo mikroliikkumista koskevaa lainsäädäntöä, ei siitä olla riittävän tietoisia eikä se selvästikään nykyisellään riitä. Aloitimmekin mikroliikkumisen turvallisuutta parantavien toimien valmistelun jo viime syksynä, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne toteaa.
Ministeriön asettama työryhmä on valmistellut hallituksen esitystä mikroliikkumista ohjaavasta lainsäädännöstä syksystä 2023 alkaen. Työryhmän tehtävänä on arvioida, millaista sääntelyä tarvitaan, jotta kevyillä sähköajoneuvoilla ja polkupyörillä liikkuminen ja pysäköiminen olisi jatkossa mahdollisimman turvallista, eikä vaarantaisi liikenteen esteettömyyttä. Tavoitteena on ensisijaisesti parantaa liikenneturvallisuutta.
Työssä tarkastellaan kuntien mahdollisuuksia ohjata mikroliikkumista. Lisäksi selvitetään muun muassa viranomaisten mahdollisuuksia puuttua tienkäyttäjien liikennerikkomuksiin ja -rikoksiin sekä pysäköintivirheisiin. Osana hanketta arvioidaan mikroliikkumiseen asetettavaa promillerajaa ja sen noudattamisen valvontaa. Tavoitteena on, että muutokset tulisivat voimaan kesäkaudella 2025.
Sähköpotkulautailun riskit vähenevät, kun noudatetaan liikennesääntöjä, osataan hallita laitteita ja ajetaan päihteettömästi
Jo nyt sähköpotkulautailua koskevat useat lait. Pääasiallisesti mikroliikennepalvelujen tarjoajia ja palvelun käyttäjiä koskevat tieliikennelaki, ajoneuvolaki, kuluttajansuojalaki ja kuluttajaturvallisuuslaki. Sähköpotkulautailijaa koskevat samat liikennesäännöt kuin polkupyöräilijää. Ajajan tulee noudattaa liikennesääntöjä ja -merkkejä. Sähköpotkulaudalla saa ajaa pyörätiellä ja -kaistalla, ja tämän puuttuessa ajoradalla tai pientareella – ei jalkakäytävällä.
Sähköpotkulaudalla ei saa kuljettaa matkustajia, sillä kevyt sähköajoneuvo on suunniteltu vain kuljettajan käytettäväksi. Sähköpotkulautailija ei saa myöskään olla päihtynyt, väsynyt tai muussa vastaavassa tilassa, mikä heikentäisi hänen edellytyksiään ajaa turvallisesti.
– Liikennesäännöt ja sähköpotkulautailijoita koskevat lait ovat monilla hakusessa eikä lautailun riskejä aina sisäistetä. Tarvitsemme siis paitsi lainsäädännön korjaamista myös nykyisten sääntöjen selkeyttämistä sekä vaikuttavampaa tiedottamista ja liikennekasvatusta. Liikennekasvatuksen merkitys korostuu lasten ja nuorten liikenneturvallisuudessa. Meidän vanhempien on näytettävä esimerkkiä ja varmistettava, että lapset ja nuoret ymmärtävät, miten liikenteessä toimitaan, sähköpotkulaudalla tai ilman. Mitä turvallisemmin me kaikki toimimme liikenteessä, sitä mukavampaa meillä kaikilla siellä myös on, ministeri Ranne sanoo.