20.12.2022, Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelin ja chat ovat avoinna vuoden jokaisena päivänä, myös koulujen joululoman aikana. Puhelin ja chat päivystävät 23.12.–1.1. päivittäin kello 14–17.
Joulu ja lomat eivät ole kaikille iloista ja huoletonta aikaa, vaan monen lapsen ja nuoren mieltä painavat huolet ja murheet.
”Lasten ja nuorten joulua voi varjostaa muun muassa läheisten kuormittuneisuus ja stressi tai hallitsematon alkoholinkäyttö. Osa lapsista ja nuorista kokee yksinäisyyttä”, auttavien puhelin- ja digitaalisten palveluiden asiantuntija Anna Weckström kertoo.
Lasten ja nuorten puhelimessa ja chatissa voi myös jouluna jutella luottamuksellisesti mistä tahansa aiheesta turvallisen aikuisen kanssa. 23.12.–1.1. puhelin ja chat ovat avoinna joka päivä kello 14–17.
Palveluun voi soittaa tai kirjoittaa maksutta ja nimettömästi. Yhteydenottoihin vastaavat MLL:n kouluttamat ja ammattilaisten tukemat vapaaehtoiset päivystäjät.Tarvittaessa lapsi tai nuori autetaan myös muun ammatillisen tuen piiriin. Palvelu päivystää numerossa 116 111, chat ja nettikirjepalvelu löytyvät osoitteesta nuortennetti.fi.
Ruotsinkielinen lasten ja nuorten puhelin (p. 0800 96 116) on suljettu pyhäpäivät, mutta päivystää tiistaina 27.12. ja keskiviikkona 28.12. klo 14–17.
Normaaleihin aukioloaikoihin palataan 2.1. Suomenkielinen lasten ja nuorten puhelin on avoinna ma-pe klo 14–20 ja la-su klo 17–20. Ruotsinkielinen barn- ochungdomstelefonen on avoinna ma-ke klo 14–17 ja torstaisin klo 17–20.
Vanhempainpuhelin ja chat joulutauolla
Vanhemmille suunnatut vanhempainpuhelin ja chat ovat tauolla 23.12.–1.1. Ajanvarauschateista löytyy aikoja ammattilaisten kanssa keskusteluun myös tauon aikana. Myös nettikirjeen voi lähettää itselleen sopivana ajankohtana. Kirjeisiin vastataan 2.1. lähtien, kun palvelut palaavat normaaleihin aukioloaikoihin.
MLL:n Lasten ja nuorten puhelin sekä chat päivystävät vuoden jokaisena päivänä. Yhteyttä voi ottaa nimettömästi mistä tahansa mieltä painavasta asiasta ja puhelu on soittajalle maksuton. MLL:n kouluttamat, vapaaehtoiset päivystäjät käyvät noin 15 000 puhelin-, chat- tai nettikirjekeskustelua vuodessa.
Käyttäjäkyselyn mukaan yli 80 % nuorista suosittelisi palvelua samassa tilanteessa olevalle ystävälleen. Tarvittaessa lapsi tai nuori autetaan ammatillisen avun piiriin. www.nuortennetti.fi/lasten-ja-nuorten-puhelin