Euroopan komissio käynnistää ”Feeding Hope” (Ruokimme toivoa) -kampanjan lisätäkseen tietoisuutta EU:n humanitaarisesta aputoiminnasta

April 29th 2024 – Farchana, Tchad – Food distribution for school students.

EU Humanitarian Aid And The European Union

Euroopan komissio ilmoittaa uuden ”Feeding Hope” -kampanjansa käynnistämisestä. Kampanjan tarkoitus on lisätä tietoisuutta Euroopan Unionin olennaisesta roolista humanitaarisen avustustoiminnan rahoittajana. Tavoitteena on lisätä EU:n asukkaiden kansallisylpeyttä ja intoa etenkin vanhempien Z-sukupolven ja millenniaalien keskuudessa (20–40-vuotiaat).

Ruoan saatavuus on eräs tämän hetken suurimmista maailmanlaajuisista haasteista. Vuoden 2023 Global Report on Food Crises -raportin mukaan 281,6 miljoonaa ihmistä 59 maassa kärsi akuutista ruokapulasta. Se on valtava määrä, joka lisääntyy edelleen. Euroopan unionin ennaltaehkäisevät ohjelmat kriisin hallinnassa ovat äärimmäisen tärkeitä. Vuodesta 2010 lähtien EU:n humanitaarisen ruoka-avun linjaukset ovat tavoittaneet miljoonia, joiden ruoan määrä, laatu tai ravintoarvot ovat olleet puutteelliset.

Jo pelkästään vuoden 2023 aikana EU on toimittanut 2,4 miljardin euron edestä humanitaarista apua – myös ruoka-apua – vahvistaen asemaansa maailman johtavana lahjoittajana.

”Feeding Hope” -kampanja on kehitetty korostamaan näitä ohjelmia ja kehittämään syvempää yhteyttä EU:n kansalaisten ja heidän nimissään tehdyn merkityksellisen työn välille. Kampanja esittelee projekteja kertomusten, henkilökuvien ja koko yhteisön tarinoiden muodossa. Esitellyt henkilöt ja yhteisöt ovat saaneet suoraa apua EU:n humanitaarisista ohjelmista Bangladeshissa, Tšadissa ja Jemenissä. Tarinoiden tarkoitus on saada ihmiset ymmärtämään antamansa tuen merkittävyys.

Yhteistyö tunnettujen aktivistien ja keittiömestareiden kanssa, kuten Hanna Himanka, Sikke Sumari ja Maria Veitola, tehostaa kampanjan viestejä. Lisäksi kumppanuudet elokuvafestivaalien, lisäävät kampanjan levinneisyyttä ja vaikutusta edelleen.

”’Feeding Hope’ -kampanjan tarkoitus on julkaista ruoka-apua vastaanottaneiden tarinoita ja esitellä EU:n humanitaarisia ohjelmia, jotka pelastavat hätätilanteissa henkiä kaikkialla maailmassa”, kertoo Zacharias Giakoumis, EU:n humanitaarisen avun osaston viestintäpäällikkö.

Suunnittelu ja toteutus: DevNet Oy