Polkumme yhdistyivät – olemme nyt Rinnekodit

1.2.2023 Rinnekodit

Diakonissalaitoksen sote-palvelut, säätiöön kuuluva Rinnekoti, Diakonissalaitoksen Hoiva Oy ja Caritas Palvelut Oy, alkavat käyttää 1.2. alkaen valtakunnallisesti yhteistä markkinointinimeä Rinnekodit. Nimeen Rinnekodit päädyttiin huolellisen brändiselvityksen jälkeen. Rinnekodit tarjoavat kattavia sote-palveluja ikääntyneille, kehitysvammaisille, eri tavoin vammautuneille, riippuvuushäiriöisille ja asunnottomille henkilöille, lapsille ja nuorille sekä muille erityistä tukea tarvitseville ihmisille. Myös Diakonissalaitoksen lasten ja nuorten palvelut tuotetaan jatkossa Rinnekodit markkinointinimen alla. Rinnekotien toimipisteitä on tällä hetkellä 20 paikkakunnalla, 13 hyvinvointialueella ja palvelujen piirissä on noin 4 500 asiakasta.

Diakonissalaitoksen sote-liiketoimintojen brändiuudistukseen on osallistunut oman henkilökunnan lisäksi joukko ammattilaisia. Uudistus lähti liikkeelle kattavasta brändiselvityksestä, jossa arvioitiin kaikkia kolmea pitkän historian ja hyvän maineen omaavia brändejä. Kumppanina brändiselvitystä oli tekemässä tunnettu brändien asiantuntija Jukka Hakala konsulttitoimisto Kotobasta. 

-Uuden ilmeen luomisessa lähtökohta olivat omistajamme Diakonissalaitoksen kanssa jaettavat yhteiset arvot, historia ja toimiminen yhteiskunnallisen yrityksen periaatteiden mukaisesti, kiteyttää Rinnekodit-liiketoiminnan viestintä- ja markkinointijohtaja Taina Rönnqvist. 

Henkilöstö osallistui ilmeen luomiseen mm. kertomalla mitä asioita uuden brändin ja sen visuaalisuuden tulee ilmentää, sekä osallistumalla brändilupauksen sanoittamiseen. Visuaalisen ilmeen takana on viestintätoimisto Drumin AD Ella Härkönen. 

-Markkinointinimen ja uuden ilmeen käyttöönoton lisäksi brändiuudistus tarkoittaa paljon muutakin. Soteliiketoimintamme yhdistyivät jo viime keväänä yhteisen johdon alle ja nyt onkäynnissä yhteisen yrityskulttuurin luominen ja toimintatapojen yhtenäistäminen, kertoo Rönnqvist. 

Rinnekodit-nimi käyttöön vaiheittain
 Rinnekodit-nimi tullaan ottamaan käyttöön vaiheittain ja poistuvien brändien nimi sekä logo näkyvät vielä jonkun aikaa eri yhteyksissä. Ensimmäisenä nimi ja uusi ilme näkyivät tammikuun puolella alkaneessa kesätyöntekijöiden rekrytointikampanjassa. Rinnekodit työllistää noin 400 kesätyöntekijää valtakunnallisesti. Myös Rinnekodit.fi-verkkosivusto, some-kanavat ja sähköpostiosoitteet uudistuvat lanseerauksessa.  

Suunnittelu ja toteutus: DevNet Oy