Valtakunnallista Yrittäjän päivää on vietetty vuosittain syyskuun 5. päivänä vuodesta 1997 alkaen. Sen takana on Yrittäjän päivä -säätiö, jonka toiminnan tarkoituksena on yrittäjätoiminnan tukeminen ja yrittäjyyden arvostuksen edistäminen.
Idea Yrittäjän päivästä syntyi 1990-luvulla Suomen historian pahimman laman jälkimainingeissa. Nyt 26 vuotta myöhemmin, yrittäjyyden arvostus on lisääntynyt, mutta olosuhteet ja toimintaympäristö ovat viimeisten vuosien ajan olleet yrittäjille hyvin haastavat.
“Viime vuodet ovat olleet haastavia sekä muutokset yritysten toimintaympäristössä ennalta-arvaamattomia. Meillä kaikilla on siten tärkeä tehtävä omalta osaltamme auttaa yrittäjiä selviämään yli haastavien aikojen, sillä yritykset luovat Suomeen työpaikkoja ja rakentavat koko maan hyvinvointia”, Yrittäjän päivä -säätiön puheenjohtaja, yrittäjäneuvos Riitta Antinmäki painottaa.
Tänä vuonna Yrittäjän päivän vastaavina järjestäjinä toimivat Suomalaisen Työn Liitto ja Perheyritysten liitto. Liitot toteuttavat yhdessä somekampanjan, jonka avulla yrittäjiä ja yrityksiä kannustetaan jakamaan ajatuksiaan, kertomaan arjestaan sekä puhumaan suomalaisen yrittäjyyden, työn ja kotimaisesta omistajuuden merkityksestä.
Kampanjan teemoja ovat mm. Ylpeästi yrittäjä, Yrittäminen on yhteistyötä, Valinnoillasi on väliä, Sitoutunut työllistämään Suomessa ja Kotimaisen omistamisen puolesta.
“Teemat ovat erityisen ajankohtaisia, sillä työllistävien yritysten määrä on laskenut viime aikoina huolestuttavan nopeasti, samoin kun avoimien työpaikkojen määrä. Valitsemalla suomalaisten yritysten tuotteita ja palveluita jokainen kuluttaja voi omalta osaltaan olla mukana talouden pelastamistalkoissa”, Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Minna Vanhala-Harmanen sanoo.
Valinnoilla on väliä ja jokainen voi tehdä valinnan omien mahdollisuuksiensa mukaan. Pienetkin teot ratkaisevat, vaikka lukuisten eri tuotteiden, palveluiden ja vaihtoehtojen viidakossa kotimaista työtä ja taloutta tukeva valinta voi tuntua haastavalta.
”Kuluttajien epävarmuutta hyllyjen, palveluiden ja verkko-ostosten äärellä helpottaa suomalaisesta työstä kertovien merkkien ja perheyrittäjyyttä tukevien tuotteiden ja palveluiden valinta. Hyvän valinnan lisäksi kuluttaja voi varmistua siitä, että tulee samalla tukeneeksi suomalaista yrittäjyyttä, osaamista, ja työllisyyttä”, jatkaa Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Katri Viippola.
Yrittäjän päivän kampanja on avoin kaikille ja siihen on helppo ottaa osaa. Kampanjan materiaalit ohjeineen ovat Yrittäjän päivä -säätiön verkkosivuilla: https://yrittajanpaiva.fi/. Somessa Yrittäjän päivää vietetään Facebook-, X- ja Instagram -kanavissa ja aihetunnisteena on #yrittäjänpäivä.
Somekampanjan lisäksi Suomalaisen Työn Liitto ja Perheyritysten liitto tekevät Yrittäjän päivänä sisältöyhteistyötä useampien tunnettujen sosiaalisen median sisällöntuottajan ja vaikuttajien kanssa.
Yrittäjän päivä -säätiö, Suomalaisen Työn Liitto ja Perheyritysten liitto haluavat kannustaa kaikkia yrityksiä ja järjestöjä myös omiin tapahtumiin ja tempauksiin tärkeän päivän kunniaksi.