Joka toinen myöntää syövänsä liian vähän kasviksia

Savulohisalaatti

Osta, unohda ja heitä pois, miksi kasvikset nahistuvat jääkaappiin?

Yli puolet suomalaisista tietää syövänsä liian vähän kasviksia, mutta tämän korjaaminen on arjen kiireen keskellä vaikeaa. Uudet ravitsemussuositukset ovat herätelleet suomalaisia tekemään parannuksia omaan ruokavalioonsa. Joka viides aikoo varmuudella lisätä kasvisten syöntiään. Kasvisten lisäämisessä avainsana on helppous. Tiedot käyvät ilmi Fresh Servant Oy:n teettämästä Kasvibarometri 2025 -kyselystä*)

Kasvisten käyttösuositus muistetaan uusista ravitsemussuosituksista parhaiten

95 prosenttia suomalaisista on tietoisia uusista, viime marraskuussa julkaistuista ravitsemussuosituksista. Parhaiten mieliin ovat jääneet suositukset kasvisten käyttöön liittyen: Vihanneksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja tulee suositusten mukaan syödä 500–800 grammaa päivässä. Tämän ohjeen muistaa 72 prosenttia suomalaisista, joka viides aikoo varmuudella myös lisätä kasviksia ruokavalioonsa.

  • Kasvisten syömistä vauhdittaa suomalaisten mielestä niiden herkullinen maku, vain neljä prosenttia on sitä mieltä, että kasvikset eivät maistu hyvälle, kertoo Fresh Servant Oy:n toimitusjohtaja Sami Haapasalmi.

Vain joka kymmenes kertoo tietävänsä tarkasti, kuinka paljon syö kasviksia päivässä. 90 prosenttia ei osaa arvioida päivittäistä kasvismääräänsä.

Kasvisten käsittely koetaan työlääksi, siksi ne nahistuvat jääkaapin pohjalle

Kasvisten käsittelyn vaivalloisuus on yksi syy niiden vähäiseen käyttöön. Joka viides pitää kasvisten pesemistä, kuorimista ja pilkkomista työläänä. Erityisesti 18–24-vuotiaat kokevat tämän hankalaksi. Tässä ikäryhmässä vain 5 prosenttia käsittelee kasviksia mielellään, kun taas yli 55-vuotiaista joka neljäs tekee sen vaivatta. Tästä syystä ostetut kasvikset unohtuvat helposti jääkaapin pohjalle. Joka toinen kyselyyn vastanneista kertoo löytävänsä nahistuneita kasviksia omasta jääkaapistaan aika ajoin.

Salaattiateriat ja valmiiksi pilkotut kasvikset helpottavat terveellisiä valintoja

Kasvisbarometri 2025 -kyselyn tulosten mukaan helppous on avainasemassa kasvisten kulutuksen lisäämisessä. Valmiit salaattisekoitukset, pilkotut kasvikset ja salaattiateriat ovat ratkaisuja, jotka helpottavat arkea. Peräti 70 % vastaajista on osittain tai täysin samaa mieltä siitä, että valmiit salaattiateriat ovat hyvä tapa lisätä kasvisten syöntiä. Suomessa ostetaan tällä hetkellä päivittäin noin
90 000 tuoretta salaattiateriaa.

  • Valmiit salaattisekoituspussit ovat kätevä tapa lisätä kasviksia päivään. 72 prosenttia on osittain tai täysin samaa mieltä siitä, että niiden avulla on helppo lisätä päivittäistä kasvisten käyttöä, kertoo Haapasalmi.

Valmiiksi pilkottuja kasviksia kaivataan myös muuhun ruoanlaittoon. 40 prosenttia vastaajista kokee kasviruokien tekemisen vaikeana. Yli puolet vastaajista on osittain tai täysin sitä mieltä, että valmiiksi pilkotut ruoanlaittokasvikset helpottaisivat tuntuvasti kasvisruokien kokkailua.

Fresh Servant tunnetaan Hetki-tuotteistaan

Fresh Servant Oy on salaattiaterioiden markkinajohtaja Suomessa. Yritys valmistaa monipuolisia ja helposti saatavilla olevia salaattiaterioita sekä valmisruokia, jotka tukevat terveellistä ja monipuolista ruokavaliota. Yrityksen tunnetuimpia tuotteita ovat Hetki-salaattiateriat ja -salaattipussit.

  • Suomessa syödään yli 32 miljoonaa tuoretta salaattiateriaa vuodessa. Salaattiateriat ovat muuttaneet melkoisesti sekä kauppojen hyllyjä että suomalaisten ajatuksia valmisruokien roolista osana terveellistä ruokavaliota, kertoo Haapasalmi.

Fresh Servant Oy:llä on Pohjois-Euroopan modernein salaattiateriatehdas. Toimintaa yhtiöllä on Pedersöressä, Seinäjoella ja Lapualla. Nämä strategisesti sijoitetut toimipisteet varmistavat tuotteiden tuoreuden, saatavuuden ja tehokkaan jakelun joka puolelle Suomea.

Hetki-tuotteet on suunniteltu helpottamaan arkea tarjoamalla nopeita, tuoreita ja terveellisiä vaihtoehtoja, jotka tukevat suomalaisten monipuolista ruokavaliota. Yrityksen tavoitteena on jatkuvasti kehittää uusia innovatiivisia ratkaisuja, jotka tekevät kasvisten syömisestä entistä vaivattomampaa ja houkuttelevampaa.

*) Kasvisbarometri 2025 -kyselyn teetti Fresh Servant Oy ja sen toteutti Bilendi Oy. Kyselyyn vastasi 1000 yli 18-vuotiasta Suomessa asuvaa henkilöä tammikuussa 2025. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Halloumi grillisalaatti

Suunnittelu ja toteutus: DevNet Oy