45 % suomalaisista suhtautuu positiivisesti tekoälyn hyödyntämiseen terveydenhuollossa

InterSystems

Tuoreen kyselyn mukaan suomalaisilla on varsin positiivinen suhtautuminen tekoälyyn terveydenhuollossa: vain 11 % näkee sen negatiivisessa valossa. Suomalaiset hyväksyvät tekoälyn käytön erityisesti ennakoivien terveysriskien arvioinnissa ja perusdiagnostiikan tukena. Vastaajat kuitenkin kokevat erittäin tärkeäksi, että terveydenhuollon ammattilaiset osaavat kertoa selkeästi, miten tekoälyä käytetään hoitoprosesseissa.

InterSystemsin ja Samsungin teettämän kuluttajakyselyn mukaan 45 % suomalaisista suhtautuu positiivisesti ja 44 % neutraalisti tekoälyn hyödyntämiseen terveydenhuollossa. Vain pieni vähemmistö, 11 %, kokee sen negatiivisesti.

”Vastaajat näkevät tekoälyn mahdollisuudet terveydenhuollossa erityisesti tukiälynä ja työn tehostajana. Sitä ei koeta toimivaksi ratkaisuksi monimutkaisten diagnoosien tekoon tai vaativaan sairaanhoitoon. Sen sijaan suomalaiset hyväksyvät sen käytön ennakoivissa terveysriskien arvioinnissa, perusdiagnostiikan tukena, yksinkertaisissa hoito-ohjeissa ja terveydenhuollon prosessien tehostamisessa”, InterSystemsin johtaja Miila Päivärinne kertoo.

Tekoälyn käyttöön terveydenhuollossa liittyy myös huolia, ja niistä merkittävimmät ovat mahdolliset virheet tai väärät diagnoosit, inhimillisten kohtaamisten puute ja tietosuoja.

”Kyselyn tulokset osoittavat, että suomalaiset ovat varsin valistuneita tekoälyn suhteen ja tiedostavat esimerkiksi hallusinointiin liittyvä haasteet. Vastaajat lähettävät myös selkeän viestin terveydenhuollon suuntaan siitä, että tekoälyn tulisi vapauttaa hoitohenkilökunnan resursseja kohtaamisiin, ei korvata niitä”, Samsungin maajohtaja Mika Engblom sanoo.

Yli 90 % suomalaisista kokee tärkeäksi, että terveydenhuollon ammattilaiset osaavat kertoa, miten tekoälyä hyödynnetään hoitoprosessissa. Vastaajien mukaan potilaalle tulisi myös antaa mahdollisuus vaikuttaa siihen, kuinka tekoälyä käytetään hoitoprosessin aikana.

”Tekoälyn hyväksyttävyyden kannalta on olennaista, että terveydenhuollossamme viestitään avoimesti keinoista, joilla tekoälyä käytetään. Tiivistettynä voisi kuitenkin todeta, että kansalaiset ovat valmiita tekoälyn hyödyntämiseen terveydenhuollossa ja nyt on aika varmistaa, että järjestelmät tukevat sen tehokasta käyttöönottoa”, Päivärinne toteaa.

Suunnittelu ja toteutus: DevNet Oy