Lidl jatkoi tasaista kasvuaan Suomessa viime vuonna: Liikevaihto kasvoi 5,7 prosentilla 1969 miljoonaan euroon. Lidl työllistää Suomessa lähes 5800 työntekijää. Tiedot käyvät ilmi Lidl Suomen helmikuussa 2023 päättyneen tilikauden tilinpäätöksestä ja vastuullisuusraportista.
Lidl Suomen helmikuussa 2023 päättyneen tilikauden luvut kertovat kasvusta: Yhtiön liikevaihto oli 1969 miljoonaa euroa, mikä on 5,7 prosenttia edellistä tilikautta enemmän.
– Tilikautta sävyttivät yleinen kulujen nousu ja inflaatio, mitkä heijastuivat myös kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Asiakkaat ovat tulleet entistä hintatietoisemmiksi ruokakaupassa. Samalla yhä useampi on kiinnostunut tarjouksista ja halvoista hinnoista, joita me tarjoamme. Kasvumme oli viime tilikaudella muuta markkinaa nopeampaa, Lidlin CFO Sami Pyykönen summaa.
Yhtiö teki liikevoittoa 101 miljoonaa euroa ja bruttoinvestoinnit olivat tilikaudella 64,8 miljoonaa euroa.
Investoinnit ovat pääasiassa uusia myymälöitä, joita avattiin viime tilikaudella seitsemän: Helsinkiin ja Espooseen molempiin kolme sekä yksi Nurmijärvelle.
– Tällä hetkellä uusia myymälöitä on työn alla Vantaalla kolme kappaletta sekä yksi Akaassa. Kyllä Suomeen vielä Lidlejä mahtuu, etenkin suuriin kaupunkeihin, Pyykönen sanoo.
Tilikauden 2022 tuloksesta Lidl maksaa yhteisöveroa Suomeen 15,1 miljoonaa euroa. Lidlin verojalanjälki on viime vuoden osalta Suomessa yli 226 miljoonaa euroa.
Vastuullisuusraportti kertoo edelläkävijyydestä
Lidl julkaisee yhtä aikaa tilinpäätöksen kanssa vastuullisuuraportin, joka kertoo vastuullisuutyön etenemisestä tilikausilla 2021 ja 2022. Vastuullisuusraportista piirtyy kuva yrityksestä, joka kulkee omia polkujaan ja hakee etumatkaa kunnianhimoisella vastuullisuustyöllä.
– Ilmastotyö on ollut vastuullisuustyömme keskiössä. Raportointikauteen mahtuu paljon vaikuttavia tekoja, joista voimme olla ylpeitä. Olemme oman toiminnan osalta Suomen ensimmäinen hiilineutraali ruokakauppa ja koulutimme suomalaisia yrityksiä pienentämään omia päästöjään, Lidlin vastuullisuuspäällikkö Annu Puurulasummaa.
Lidlin vastuullisuustyö näkyy ja kuuluu myös tavallisille kaupassakävijöille.
– Olemme jo usean vuoden ajan olleet aktiivisesti mukana kehittämässä ja rahoittamassa Suomeen eläinten hyvinvointimerkkiä. Elvi-merkki saatiin vihdoin alkuvuonna käyttöön. Toinen asiakkaille konkreettisesti näkyvä vastuullisuusteko on hukka-ale. Viime vuonna pelastimme 8,5 miljoonaa kiloa ruokaa hävikiltä, Puurula kertoo.