Salaatissa rouskuu ripaus oman pellon kaalia

Toimitusjohtaja Esa Mäkitalon pitkä vihannesalan osaaminen on auttanut salaattiliiketoiminnan kasvattamisessa. Mäkitalon Maistuvien annossalaatteja myydään jo miljoonittain, ja toiminta kasvaa edelleen

Annossalaatteja valmistava yritys nojaa vankkaan viljelystaitoon. Toiminnan juuret ovat Suomen varhaisviljelyn kehdossa, Mannilan kylällä Eurassa.

Kaksi vuotta annossalaatteja valmistanut euralaisyritys Mäkitalon Maistuvat Oy on valloittanut suomalaisten lounaspöydät. Vihannesalan pitkä osaaminen ja tahto tehdä huipputuotteita laadukkaista raaka-aineista eivät olleet ollenkaan hullumpi lähtökohta elintarvikealan yritykselle.

– Olen nuoresta asti viljellyt vihanneksia sukutilalla. Kun teimme sukupolvenvaihdoksen vanhempieni kanssa, olin parikymppinen, juuri armeijasta päässyt. Keskityin vihannesten viljelyyn ja kymmenen viime vuotta pelloilla on kasvatettu erilaisia keräkaaleja. Kaalia tuotetaan noin miljoona kiloa vuodessa, toimitusjohtaja Esa Mäkitalo kertoo.

Tila sijaitsee Satakunnassa, Eurassa Mannilan kylällä. Kylä on perinteikästä varhaisviljelyaluetta Pyhäjärven rannalla. Pelloilla kasvatetaan myös maissia, mikä on hyvä esimerkki alueen viljavuudesta.

– Sain tilan pyörittämiseen mukaan siskonpojan vaimoineen, jotka ovat ottaneet päävastuun maatalouspuolesta. Tämä on vapauttanut aikaani salaattiliiketoiminnalle.

Tuoreus on tärkeintä

Mäkitalon kolmenkymmenen vuoden kokemus vihannesviljelijänä loi vahvan pohjan uudelle liiketoiminnalle. Huhtikuussa 2021 perustettiin Mäkitalon Maistuvat Oy.

– Yhtiössä on mukana maatilojen omistajia. Tuottajien lisäksi kumppanina on turkulainen yrittäjä Marko Saapunki, jolla oli kontaktit elintarviketeollisuuden puolelle. Meillä on myös vähemmistöosakkaana HKScan, jonka logistiikan ansiosta pystymme toimittamaan tuotteet tuoreina joka puolelle Suomea.

Mäkitalo halusi, että tuotteesta välittyy aitous ja tuoreus. Salaattirasian kannen kuvakin on aito näkymä tilan päärakennuksen ikkunasta. Raaka-aineet hankitaan pääosin muutaman kilometrin säteellä Mäkitalon maatilalta.

– Työllistämme kesäsesonkina 40–50 työntekijää, ja vuodessa toimitamme kauppoihin 2,7 miljoonaa annossalaattirasiaa. Myydyimpiä yhdeksästä salaattituotteestamme ovat kana-caesar ja kana-feta. Maalaiskinkullakin on käyttäjäkuntansa.

Raaka-aineiden tuoreus on Mäkitalon mukaan tärkein asia. Se tekee tuotteesta korkealaatuisen.

– Tuottajiemme raaka-aineverkosto auttaa. Saamme pidettyä raaka-ainevaraston todella hyvin hallinnassa ja tavara pysyy tuoreena, kun kierto on nopeaa.

Mäkitalo kertoo halunneensa tuoda markkinoille rouskuvia salaatteja, joilla myös lähtee nälkä.

– Liha on kotimaista, broileri tulee kypsennettynä Säkylästä Kariniemen tehtaalta. Maustamme lihan itse. Kastikkeet tulevat turkulaiselta perheomisteiselta At Saucelta. Kuluttajapalautteen perusteella lähdimme hyvin nopeasti lisäämään tiettyihin tuotteisiimme tuplamäärän proteiinia. Syksyllä tulee markkinoille Tupla Kebab -salaatti.

Tilalla on lisäksi nurmen ja viljan viljelyä sekä nautakarjaa. Kiertotalous toteutuu Mäkitalon tilalla, sillä sonnipoikien ruokinnassa hyödynnetään kaalintuotannon ja salaattitehtaan ylijäämää. Karjanlanta taas parantaa peltojen kuntoa.

– Viljelykiertoa ei saa aikaan keinolannoitteilla. Huomasin eron, kun 25 vuoteen ei ollut karjaa, ja kun nyt on nurmea viljelyssä ja karjanlantaa lannoitteena, maa alkoi tuottaa.

Mäkitalon tilalla tuotettu kaali rouskahtaa mukavasti salaatissa.

– Totta kai salaattiin piti saada oman pellon kaalia. Sitä on kuitenkin hillitysti ja sellaisessa muodossa, että maku ei hallitse, vaan tuo mukavan rapean suutuntuman.

Teksti: OUTI RANTALA  Kuva: VIA RAMSTÉN

Content House

 

Suunnittelu ja toteutus: DevNet Oy