25.01.2023, Lahden kaupunki
Uusi ilme otetaan käyttöön kaupungin eri toimintoihin vaiheittain ja ympäristöystävällisesti.
Lahden uusi ilme on julkaistu. Edellinen pienempi uudistus toteutettiin vuonna 2016. Nyt Lahden 1990-luvulta asti käytössä ollut logo eli tunnus koki muodonmuutoksen ilmeuudistuksessa.
– Lahti muuttuu ja kehittyy. Meistä on tullut yliopistokaupunki ja kansainvälisesti tunnettu ympäristökaupunki. Halusimme, että ilme päivittyy vastaamaan nyky-Lahtea. Uuteen tunnukseen on haettu inspiraatiota hyppyrimäistä, jotka miljoonat ihmiset osaavat yhdistää Lahteen. Vahvaa symboliarvoa voi hyödyntää, hyppyrit ovat oikeastaan meidän Eiffel-tornimme, kaupunginjohtaja Pekka Timonen sanoo.
– Kaupungin brändillä on keskeinen tehtävä, kun houkuttelemme tänne lisää opiskelijoita, asukkaita ja yrityksiä. Ilmeen pitää viestiä, mitä Lahti on nyt ja tulevaisuudessa, Timonen uskoo.
Kaupunkilaiset mukana uudistuksessa
Uutta ilmettä lähdettiin rakentamaan kolmen ydinviestin kautta: kaupunki, joka pysyy liikkeessä, luo tulevaisuutta ja on kaupungin kokoinen. Ne myös rakentavat Lahden tavoitemielikuvaa. Viestintäjohtaja Veera Hämäläinen uskoo, että uusi ilme kestää aikaa, koska se huokuu modernin, kasvavan ja dynaamisen kaupungin henkeä.
Ilmeuudistus on ollut lähes puolen vuoden projekti, johon osallistui kaupunkilaisia ja Lahden kaupungin työntekijöitä erilaisissa kyselyissä tai työpajoissa. Kysyttäessä näkemystä tulevaisuuden Lahdesta esiin nousi ympäristöteema. Lahtea kuvattiin sanoilla kestävä, hiilineutraali, luontorikas ja ympäristöystävällinen.
Kaupunki järjesti mainostoimistoille kilpailutuksen, johon osallistui 20 mainostoimistoa ympäri Suomea. Ilmeen uusimiseen valittiin syyskuussa kokenut helsinkiläinen bränditoimisto Oy SEK Ab, joka on toiminut jo vuodesta 1935. Uuden ilmeen suunnittelukustannus oli kokonaisuudessaan 43 000 euroa.
– Värimaailma on hieman uudistunut, Lahti on nyt Vesijärven sininen. Raikkaat lisävärit ovat nimeltään Ympäristö (turkoosi), Ilma (vaaleansininen), Salpausselkä (vihreä), Ohra (keltainen) ja Radiomasto (oranssi). Ilme on yhä tärkeämpi keino erottautua muista kaupungeista, Hämäläinen arvioi.
Brändiä rakennetaan ilmeellä, viesteillä ja teoilla. Nyt uudistettiin kaupungin visuaalinen ilme lisäämään osaltaan kaupungin vetovoimaa.
Lahti yllätti tekijät
Bränditoimisto SEK otti inspiraatiokseen Lahden mäkihyppytornit, koska ne muodostavat maamerkin, joka tunnistetaan myös Lahden ulkopuolella. Niillä on kansainvälistä näkyvyyttä ja tunnettuutta.
– Hyppyrimäet ovat symbolisesti arvokkaat Lahdelle. Ne edustavat lahtelaista tekemisen eetosta, määrätietoisuutta, eteenpäin menemistä ja rohkeutta, SEKin luova johtaja Sebastian Hurmerinta sanoo.
– Yhteistyö on ollut hyvin mutkatonta ja tämä on ollut koko meidän tiimillemme erittäin innostava projekti.
– Lahti yllätti ja toi uusia puolia itsestään esille vierailujemme aikana. Olemme aina tienneet, että Lahti on urheilukaupunki. Kulttuuritarjonta ja vilkas kaupunkielämä tekivät meihin vaikutuksen. Lahdessa urbaani tunnelma, loistavat liikuntapuitteet ja luonnonläheisyys yhdistyvät mutkattomasti, Hurmerinta jatkaa.