Ocean Globe Race -maailmanympäripurjehduskilpailu on edennyt jo kolme osuutta, ja laivue kerääntyy paraikaa Uruguayn Punta del Esteen. Tapio Lehtisen kipparoima Galiana WithSecure saapui etapin maaliin kokonaiskilpailun kolmantena. Omassa luokkajohdossaan oleva Spirit of Helsinki on kokonaiskilpailussa viides. Kolmannen etapin kohokohta oli pitkän ja vaativan Etelämeri-jakson päättyminen tarunhohtoisen Kap Hornin kiertoon. Venekunnat tekevät Uruguayssa huoltotoimenpiteitä ja valmistautuvat kilpailun päätösosuudelle, joka starttaa 5. maaliskuuta.
Suomalaisveneet Galiana WithSecure ja Spirit of Helsinki liittyivät Kap Hornin kiertäneiden suomalaisalusten kunniakkaaseen joukkoon miltei peräjälkeen. Jussi Paavosepän kipparoima Spirit of Helsinki kiersi tarunhohtoisen nyt jo toistamiseen, mutta vuoden 1985/86 Whitbread-purjehduksessa vene tunnettiin nimellä Fazer Finland. Tapio Lehtisen vene Galiana WithSecure oli ensimmäistä kertaa kaukana etelässä, mutta suolaisissa vesissä paljon aikaa viettänyt kippari purjehti Kap Hornin ympäri kilpaa jo kolmannen kerran. Lisäksi hän on käynyt näillä vesillä kahdesti huvipurjehduksen merkeissä.
”Oppimisprosessi jatkuu joka osuudella, ja olimme taas uudella tasolla. Olen erittäin ylpeä tästä tiimistä”, kommentoi Tapio Lehtinen Punta del Esten satamassa. Vahtipäällikkö Lassi Liimatainen sai kipparin kehut osuuden alkupäivien onnistuneesta reitinvalinnasta:
”Lassin neuvot auttoivat minua erinomaiseen starttiin 2022 Golden Globe Racessa. Nyt kuuntelin jälleen hänen neuvojaan, ja se kannatti. Lassin reititys toimi paremmin kuin yhdenkään uusiseelantilaisen asiantuntijan antamat neuvot.”
Naiskaphoornareiden joukko kasvaa
Erityisen ilahduttavaa suomalaisveneiden Kap Hornin valloituksessa oli naisten esiinmarssi. Tähän saakka ainoa naispuolinen suomalainen Kap Hornin kiertäjä on ollut ammattipurjehtija Mikaela von Koskull. Nyt von Koskull sai seurakseen neljä uutta suomalaisnaista: Galiana WithSecuren kolmikko Pia Grönblom, Viivi Moisio ja Kaisla Jacoby sekä Spirit of Helsingin Hilla Paananen pääsivät purjehtijoiden kunniagalleriaan.
”Upea osuus, purjehdittiin kovaa ja hyvin. Kokonaisuutena osuus ylitti kaikki odotukset. Kap Horn oli todellinen kohokohta, sopivan kova keli, hienoja surffeja ja näimme maisemat hienosti päivänvalossa”, kertoo Kaisla Jacoby, josta tuli 20-vuotiaana suomalaisvenekuntien nuorin kaphoornari.
Myös kippari Tapio Lehtinen nautti viidennestä Kap Hornin kiertämisestään:
”Se oli iso ja hieno kokemus tälle nuorelle tiimille. Olimme kuin joukko japanilaisturisteja, kameroita oli kaikkialla ja tunnelma korkealla.”
Kamppailu sijoituksista

Galiana WithSecure saapui Uruguayn Punta del Esteen kutkuttavassa tilanteessa kokonaiskilpailun kolmossijalla. Kilpailupäällikkö Don McIntyre kuitenkin vihjaisi venekunnan päätyvän osuuden tasoituskilpailussa kakkossijalle, johon Lehtinen totesi pilke silmäkulmassaan:
”Alamme näköjään olla kisamoodissa kilpailun loppusuoran lähestyessä.”
Nopeimmin etapista selviytynyt ranskalaisvene Pen Duick V hävisi tasoitusten jälkeen Lehtisen nuorelle tiimille. Italialainen, kokonaiskilpailua vielä puolimatkassa ja Kap Hornissakin johtanut Translated 9 keskeytti kisan ja vetäytyi Falklandin saarille korjaamaan vaurioitunutta runkoaan. Jussi Paavosepän kipparoima Spirit of Helsinki kävi kolmannella etapilla kovaa kamppailua brittiläisen, naistiimistä koostuvan Maidenin kanssa aivan osuuden loppuvaiheissa. Spirit of Helsinki ennätti toisena veneenä Punta del Esteen, mutta sen etumatka pienempiin veneisiin ei tällä kertaa riittänyt tasoituskilpailussa aivan kärkisijoille.
Huoltoa ja lepoa ennen loppusuoraa
Kaikki venekunnat tulevat nauttimaan Uruguayn pysähdyksen tuomasta mahdollisuudesta lepoon ja huoltoon. Galiana WithSecure tarvitsee huoltoa eritoten rikiinsä ja turvallisuusvarusteisiinsa, mutta mitään isompia murheita venekunnalla ei ole. Argentiinan rannikolla jopa 25 sekuntimetrin voimalla puhaltanut etelätuuli ja sen nostamat valtavat aallot huuhtoivat veneestä pari pelastusrengasta, ja mastoon asennetaan joitakin uusia osia. Kyseessä on kuitenkin lähinnä rutiinihuolto, johon kuuluu kaikkien osa-alueiden ja varusteiden huolellinen läpikäynti. Viimeinen osuus Uruguaysta Englannin Cowesiin on erittäin vaativa, ja kaikkeen pitää olla taas valmiina. Päiväntasaajan leveysasteet tuottavat perinteistä päänsärkyä tuulettomalla vyöhykkeellään, mutta Atlantilla liikkuu myös rajuja matalapaineita. Kisan kovimmat myrskyt voivat olla edessä vaikka Biskajanlahdella tai Englannin kanaalissa.
Starttilaukaus Ocean Globe Racen päätösosuudelle ammutaan tiistaina maaliskuun viidentenä.
PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy