Suurtapahtumavuosi näkyy Lahden seudun ensimmäisen kvartaalin matkailutilastoissa. Tammi-maaliskuun aikana rekisteröityjä yöpymisiä kirjattiin Päijät-Hämeessä 166 000. Luvussa ovat mukana myös Airbnb:ssa ja vastaavien palveluiden kautta yöpyneet matkailijat. Maaliskuu kiri ensimmäisenä kuukautena koronaa edeltävälle tasolle, kun kaikkia yöpymisiä alueella oli 61 000.
Rekisteröityjen yöpymisten määrällä mitattuna Päijät-Hämeen matkailu on kotimaan osalta palautunut koronavuosia edeltävälle tasolle, mutta kansainvälinen puoli, Aasian ja Venäjän matkailumarkkinasta johtuen, ei ole vielä elpynyt. Vuosi 2019 oli kasvu-uralla olleen matkailusektorin huippuvuosi alueella. Maaliskuussa 2023 rekisteröityjä yöpymisiä oli 43 800, joista ulkomaalaisia oli 6 300. Alkuvuoden aikana suurin ulkomaalaisten virta tuli Saksasta.
”Vuonna 2021 toteutimme yhteistyössä maakunnan matkailutoimijoiden kanssa Matkailun jälleenrakennusohjelman, missä ennustettiin matkailun olevan vuoden 2019 tasolla vuoteen 2024 mennessä. Tällä hetkellä näytämme hyvin olevan tässä vauhdissa. Kasvua olemme saavuttaneet toki pitkälti kotimaan matkailun avulla, mutta tällä hetkellä näyttää kansainvälinen matkailu, erityisesti kansainväliset suurtapahtumat, tuovan maakuntaan kaivattuja yöpymisiä”, kertoo Lahti Regionin toimitusjohtaja Raija Forsman.
Vuoden ensimmäisen kolmanneksen majoitusmyynti oli 8,9M euroa, mikä sisältää myös Airbnb:n ja vastaavien toimijoiden (Vrbo) kautta tulleen myynnin. Maaliskuun osuus oli 3,5M€, josta Airbnb:n ja Vrbo:n osuus on 22% (766 000).
Talven suuret urheilutapahtumat onnistuivat kävijätavoitteissaan
Suurtapahtumavuoden avanneet hiihtotapahtumat näkyivät erityisesti Lahden, mutta myös Päijät-Hämeen matkailussa. 50. Finlandia-hiihto toi kahden päivän aikana Lahteen reilut 4000 hiihtäjää, joista noin 15 % oli ulkomaalaisia, ja nuorten valtakunnallinen hiihtotapahtuma, Hopeasompa, keräsi 800 kilpailijaa huoltojoukkoineen kolmen päivän ajaksi Urheilukeskukseen. Yleisötapahtumista 100-vuotta juhlinut Salpausselän kisat kokosi legendaariselle hiihtostadionille ja mäkimonttuun 50 000 kävijää.
”Kansainväliset urheilutapahtumat ovat maakunnan matkailun kannalta tärkeä osa matkailun kansainvälistymisstrategiaa ja tuovat maakuntaan merkittävän määrän majoitusvuorokausia. Vuosi jatkuu vilkkaana ja nyt on nähtävissä muun muassa Airbnb-tarjonnassa piikkejä kesän aikana”, jatkaa Forsman.
Tammi-maaliskuun aikana järjestettiin lisäksi loppuunmyyty Desucon Frostbite, lähes 200 osallistujaa kerännyt Tiirismaa Winter Trail -polkujuoksutapahtuma ja jo perinteeksi muodostunut moottoriurheilutapahtuma Päijänteen ympäriajo. Vilkastunut kokous- ja yritysmyynti näkyy myös majoitusluvuissa.
Sosiaalinen media toimii hakukoneena – lyhyet videot tavoittavat uusia kohderyhmiä
Tapahtumien merkitys näkyy myös Visit Lahden sähköisissä kanavissa. Suomenkielinen tapahtumat-alasivu, joka kokoaa laajasti alueen tapahtumatietoja yhteen, on jo pitkään ollut Visit Lahden verkkosivujen katsotuin sivu. Triathlonin MM-kisojen kansainvälisille osallistujille tarkoitettu informatiivinen Vinfast IRONMAN 70.3 -sivu on noussut alkuvuoden aikana koko sivuston sijalle 3. Suomalaisten verkkovierailijoiden jälkeen suurin evästeet hyväksyneiden käyttäjävirta tulee Yhdysvalloista, mikä kertoo sekä IRONMAN- että pyöräilytapahtuma FNLD GRVL -sivujen aktiivisesta käytöstä.
Visit Finlandin mukaan matkailualalla sosiaalisen median trendit noudattavat yleistä linjaa. Somesta on muodostunut hakukone, josta haetaan entistä enemmän inspiraatiota näkemiseen ja kokemiseen.
Visit Lahden instagramin lyhytvideot, reelit, ovat alkuvuoden aikana tavoittaneet täysin uusia kohderyhmiä monipuolisella sisällöillään. Myös tapahtumat näkyvät reeleissä, kun helmikuun tavoittanein postaus oli kooste Finlandia-hiihdon päivästä Urheilukeskuksessa. Alkuvuoden aikana (tammi-maaliskuu) Visit Lahden 11k seuraajan instagram-tili tavoitti 180 000 tiliä. Visit Lahden tarinat-osio esittelee erinomaisen monipuolisesti seudun matkailutarjontaa, sillä sisältö on pääosin alueen yrittäjien ja asiakkaiden tuottamaa.